بعد ما بدأت صناعة السينما في مصر تنتعش خلال الكام سنة اللي فاتوا، ظهر فيروس كورونا اللي اتسبب في قفل جميع السينمات. دي كانت ضربة في مقتل للمجال ككل، واترتب عليها تأجيل أفلام ومشاريع فنية كتيرة  لنجوم كبار، لأجل غير مسمى.

تعالوا نعرف إيه الأفلام دي ومين أبطالها:

مش أنا - تامر حسني

اتوقف تصوير فيلم "مش أنا" للنجم تامر حسني بسبب فيروس كورونا المستجد. ولسه ما تمش تحديد وقت عودة تصويره.

 

الواد وأبوه - محمد إمام

فيلم "الواد وأبوه" بيشارك فيه الفنان محمد إمام ووالده الزعيم عادل إمام. كان بيتم التحضير له من فترة طويلة، ومن المقرر يقوم بإخراجه رامى إمام.

 

كيرة والجن - أحمد عز وكريم عبد العزيز

من الأفلام اللي اتأثرت بسبب لعنة كورونا. الفيلم بطولة مشتركة للنجمين أحمد عز وكريم عبد العزيز.

 

ترانيم إبليس - أحمد السقا ومصطفى شعبان

فيلم بيجمع النجم أحمد السقا مع النجم مصطفى شعبان. ​وبتشاركهم البطولة النجمة منى زكي. ودي المرة التانية اللي بيتجمع فيها الثلاثي بعد فيلم "مافيا". 

 

النمس والإنس - محمد هنيدي

 اتأجل فيلم "النمس والإنس" للنجم محمد هنيدي، اللي بيتعاون فيه مع المخرج شريف عرفة، لحين انتهاء الأزمة. وبيسارك في البطولة منة شلبي وعمرو عبد الجليل.

 

الكاهن - هاني سلامة ودرة

الفيلم بيجمع هاني سلامة ودرة، وكان من المقرر إنطلاق التصوير بعد رمضان مباشرة. العمل من تأليف محمد ناير، وإخراج عثمان أبو لبن.

 

هيكل نظمي - رامز جلال

الفنان رامز جلال في انتظار استكمال تصوير فيلم "هيكل نظمي"، اللي بيشاركه بطولته الفنانة غادة عادل. وكان من المفترض طرحه في موسم عيد الفطر.

 

بحب العصابة أوي - عمرو سعد

فيلم جديد بطولة عمرو سعد. تأليف محمد سمير مبروك، وأحمد عادل سلطان، إخراج إيهاب عمرو. ولحد دلوقتي ما تحددش ميعاد معين لتصويره.

 

أحمد مكي 

الفنان أحمد مكي كان اتعاقد بالفعل على فيلم جديد، إنتاج أحمد السبكي وإخراج كريم السبكي. لكن بالطبع المشروع اتعطل نتيجة الأزمة الحالية.

 

تسليم أهالي - دنيا سمير غانم

اتوقف تصويره لأجل غير مسمى. بطولة دنيا سمير غانم، هشام ماجد، بيومي فؤاد، دلال عبد العزيز، ومحمد أوتاكا.

 

صابر وراضي - سمية الخشاب

بعد غياب 5 سنين عن السينما، الفنانة سمية الخشاب كانت بتستعد لتصوير فيلم "صابر وراضي"، مع النجم أحمد آدم. لكن الأوضاع الحالية اتسببت في وقف التحضيرات.

 

الغسالة - هنا الزاهد وأحمد حاتم

فيلم "الغسالة" بيجمع الثنائي هنا الزاهد وأحمد حاتم، تأليف عادل صليب، إخراج عصام عبد الحميد. وإنتاج مشترك بين سينرجي فيلمز ونيو سينشري وأفلام مصر العالمية. بيشارك في البطولة النجم محمود حميدة - محمد سلام - أحمد فتحي. وفريق العمل منتظر انتهاء الأزمة.