قبل أيام من انطلاقه، أعلنت منصة الفيديوهات العالمية "تيك توك" عن رعايتها لمهرجان القاهرة السينمائي في دورته الـ 43، والمقرر إقامتها في الفترة من ٢٦ نوفمبر لـ 5 ديسمبر الجاي، بحضور نخبة متميزة من نجوم السينما والتمثيل وكبار صناع السينما المحلية والعالمية.

بالإضافة لده، أطلقت المنصة مسابقة اسمها "Film On TikTok"، هدفها تشجيع الموهوبين وصانعي المحتوى على مشاركة مواهبهم في صناعة الأفلام والتمثيل من خلال إنتاج فيلم إبداعي مدته ماتزيدش عن 3 دقائق، يكون فيه وصف سردي واضح ومبتكر، يقوموا بمشاركته على تيك توك بالتزامن مع المهرجان.

المسابقة بتنقسم لـ 3 فئات، هي: أفضل فيلم قصير، أفضل ممثل على تيك توك، وأفضل ممثلة، والفائز في كل فئة هيحصل على جائزة قيمة، وكمان هيتم تكريمه في ختام فعاليات المهرجان.

الأفلام المشاركة هتمر بـ 3 مراحل، المرحلة الأولى فيها بيتم اختيار أعلى 100 فيديو حسب عدد تسجيلات الإعجاب، والمشاركات، والتعليقات، والمشاهدات على تيك توك. أما المرحلة الثانية فخلالها بيتم تقييم الفيديوهات من قبل لجنة تحكيم بيشكلها مهرجان القاهرة، وبتتكون من خبراء بيختاروا 10 فيديوهات من كل فئة. بعد كده بتنتقل الفيديوهات اللي تم اختيارها للمرحلة الثالثة، وخلالها بيتم الترويج للفيديوهات دي والإعلان عنها على المنصة للمستخدمين للتصويت عليها.

تيك توك هتشارك في نقل جميع فعاليات المهرجان "لايف" عبر الصفحة الرسمية للمهرجان، وكمان هتعرض كل الأنشطة وورش العمل وحفل الافتتاح والختام على منصتها من خلال الهاشتاج ده FilmOnTikTok#.