في الساعات الأخيرة، انتشرت على وسائل التواصل الاجتماعي شائعات عن الحالة الصحية للزعيم عادل إمام، ومنها أخبار غير موثقة عن إصابته بفيروس كورونا المستجد (كوفيد- 19)، وتدهور حالته الصحية ووضعه على أجهزة التنفس الصناعي.

لكن نفى أكثر من مصدر قريب من الفنان الشائعات دي، وأكدوا إن الزعيم بخير وطالبوا بعدم تصديق الشائعات المنتشرة، وقال ابنه الفنان محمد إمام في تصريحات إعلامية إن "الحالة الصحية لوالده كويسة جدًا، وكل اللي بيتنشر عن  تدهور حالته الصحية مش صحيح نهائي".

كمان نفى المنتج عصام إمام، شقيق الفنان الكبير، كل اللي بيتردد عن تعرض شقيقه لوعكة صحية وصعوبة في التنفس نتيجة التدخين لسنوات طويلة، وأكد إن الكلام ده مالوش أساس من الصحة.

مش بس كده، نقيب المهن التمثيلية، الدكتور أشرف زكي حسم الجدل ده، وقال في أكثر من وسيلة إعلامية إن "كل اللي بيتردد عن تدهور الحالة الصحية للفنان الكبير عادل إمام مجرد شائعات سخيفة"، وطالب وسائل الإعلام ورواد مواقع التواصل الاجتماعي، التحقق من المعلومات قبل مشاركتها، خاصة المتعلقة بصحة وحياة الفنانين.

أما الفنانة نهال عنبر عضو مجلس النقابة، والمسؤولة عن الملف الصحي فيها، فقالت: "مفيش الكلام ده وياريت يسيبوا الراجل في حاله، مش كل شوية يطلعوا شائعات وهو بخير".

فريق "كلام القاهرة" بيتمنى الصحة والسلامة لنجم مصر الكبير عادل إمام!