إعلان خبر وفاة الفنان الشاب هيثم أحمد زكي، صدمة كبيرة هزت الوسط الفني والشارع المصري. هيثم اتوفى وحيد في بيته، وعمره 35 سنة. ومن الصدف الحزينة إن والدته الفنانة الراحلة هالة فؤاد، اتوفت في نفس عمره بعد صراع مع المرض.

الخبر وجع ناس كتير من جمهور هيثم زكي. وطبعًا فنانين كتير كان الخبر صعب عليهم. ونعوا الفنان الراحل وعبروا عن حزنهم من خلال وسائل التواصل الاجتماعي. وده كان نعي بعض الفنانين لرحيله:

كريم محمود عيد العزيز

وضح قد إيه كانوا قريبين من بعض. وإنهم كانوا أكتر من إخوات. حكى تفاصيل آخر مكالمة بينهم وكانت كلها كلام عن أهلهم اللي رحلوا.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

غلبان و محترم و حياته صعبه من طفولته و استحمل كتير و اتوجع كتير، عمره ما نادانى غير ب(اخويا) و عمرى ما ناديته غير ب(اخويا)، لما كنا نتقابل او نتكلم كنا بنرغى بالساعات و ياما اتكلمنا على ابويا و على ابوه و كنا بنقول عمرنا ما هنكون ربعهم، انا مش عارف انا بقول ايه... اللهم لا حول ولا قوة إلا بالله... اخر مره و احنا بنتكلم من ١٥ يوم كنا بنفكر هل لما نموت هنقابل ابوك و ابويا؟ و لما نقابلهم هانقولهم ايه و هايقولولنا ايه؟ سبقتنى و روحتلهم... السلام امانه لحد ما اجيلكوا يا اخويا... الله يرحمك يا هيثم يا اخويا... (اسألكم الفاتحه و الدعاء لابويا و للاستاذ احمد زكى و لهيثم احمد زكى)

A post shared by محمد محمود عبدالعزيز (@mohamedmahmoudabdelaziz_) on

 

ناهد السباعي

عبرت عن صدمتها من الخبر، وقالت إنه كان دايمًا خايف يموت لوحده.

 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ان لله و ان اليه راجعون مكنتش مصدقة غير لما روحت عند البيت واجع قلبي طول عمرك من و احنا صغيريين علطول بتقولي يانودي انا خايف اموت لوحدي ف البيت ومحدش يحس بينا و حاسس اني هموت صغير و انا دايما ارد اقولك انت بتقول كده عشان رخم و نكدي لو كنت صدقتك كنت فضلت علطول قاعدة معاك يا صحبي و اخويا وجاري وعشرة عمري من ساعة م اتولدنا...لو كنت اعرف ان ديه اخر مرة اكيد كانت هتفرق في الفراق

A post shared by ناهد السباعي nahed Elsebai (@nahedelsebai) on

أحمد السعدني 

طلب من متابعيه الدعاء له 

 

 

 

حلا شيحة

.قالت إنها مصدومة ومش مصدقة خبر موته

 

 

تامر حبيب 

كان بيتمنى إن الخبر يكون إشاعة وهيثم لسه عايش.

 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نفسي تبقي اشاعة او خبر كاذب.... مقهور و عاجز عن اي تعبير...

A post shared by @ tamerhabibofficial on

حسام الحسيني

اعتذر للراحل هيثم أحمد زكي إنه ماكنش جنبه في آخر أيامه. ووضح إنه كان بيعاني كتير لوحده في مجال التمثيل.

 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

حبيبي و اخويا الصغير و كل ما كنت بتقع في مشكلة كنت بتكلمني. انا اسف اني مكنتش جنبك في اخر ايامك و فاكر اخر مره كلمتني من كام أسبوع و انت في فرنسا و بارتكتلي و قلتلي انك فاخور باخوك الكبير. خلاص يا هيثم انت مع ابوك و امك دلوقتي حبيبي. انت عانيت كتير في المجال الزبالة اللي احنا فيه ده. و مكنش ليك ضهر ولا سند كنت علي طول حبيبي حاسس انك لوحدك و لان الناس الطيبة اللي قلبها زي قلبك ربنا مش بيخليهم يعيشو كتير بيخصهم و يأخذهم عنده بدري. انا مش مصدق اني مش. هاشوفك ولا هسمع صوتك تاني. عمرك ولا زعلت حد ولا ازيت حد طول عمرك في حالك. انا اسف اني مش موجود معاك في دفنتك. ربنا اكيد هيرحمك و هيدخلك جنته. هتوحشني حبيبي. الفاتحة و الدعاء لأطيب و احن خلق الله #هيثم_احمد_زكى

A post shared by Hossam L Hossainy[HOSS]EYE-CON (@hossamlhossainy) on

هيدي كرم

افتكرت أيام بدايتهم سوا في فيلم "البلياتشو"، وأكدت إن حياته كانت قاسية.

 

 

آخر أعمال هيثم زكي كان فيلم "الكنز 2"، مع محمد رمضان ومحمد سعد. ومسلسل "علامة استفهام"، مع محمد رجب.

ربنا يرحمك يا هيثم.