ناس كتير بتبعد عن ممارسة التمارين الرياضية في رمضان، ومع تغيير مواعيد الأكل ونوعيته، بتحصل تغيرات في الجسم، وبنرجع نندم إننا ضيعنا الوقت ده من غير ما نفيد جسمنا أكتر.

وإحنا هنقولك فوائد الرياضة في رمضان وأفضل مواعيد لممارستها، يلا نبدأ:

1- بتحافظ على صحة القلب

بتساعد التمارين الرياضية على تنشيط الدورة الدموية وتقوية عضلة القلب، كمان بتضبط ضغط الدم وخفض مستويات الكوليسترول الضار والدهون الثلاثية بالجسم.

2- بتحسن الهضم

تناول كميات كبيرة من الأكل، بيسبب عسر هضم عند البعض، وهنا بتلعب الرياضة دور كير في التخلص منها، ويفضل ممارستها بعد ساعتين أو 3 ساعات من تناول الطعام، لتحسين تدفق الدم المحمل بالأكسجين للجهاز الهضمي.

3- بتظبط  سكر الدم

ممارسة الرياضة في رمضان لها تأثير إيجابي على مستويات السكر في الدم، لإنها بتمنع ارتفاعه عن مستواه الطبيعي، بالإضافة لدورها الفعال في تعزيز عملية التمثيل الغذائي.

4- بتقلل الوزن

شهر رمضان فرصة مناسبة لإنقاص الوزن، بشرط أن يتم ممارسة التمارين الرياضية يوميًا واتباع نظام غذائي منخفض السعرات الحرارية، لتعزيز معدل حرق الدهون المتراكمة بالجسم.

5- بتقاوم  الآرق

تغبير مواعيد النوم في رمضان، بتسبب آرق عند ناس كتير، ممكن تتغلب عليها بممارسة التمارين الرياضية بعد ساعة من تناول وجبة السحور، لأنها بتساعد على تهدئة الأعصاب واسترخاء العضلات وتخفيف التوتر والقلق.