حليب الصويا هو مشروب نباتي مصنوع من حبوب الصويا. ممكن تحضيره في المنزل من خلال نقع حبوب الصويا في الماء. بعدها بيتم إزالة القشرة الخارجية للحبوب. وبيتم وضع الحبوب في الخلالط مع كوبين ونص من الماء، وممكن إضافة السكر حسب الرغبة. بعدها بيتصفى لإزالة الرواسب.

لحليب الصويا فوائد وأضرار هنقدمها لكم في السطور الجاية:

الفوائد:

- تحسين مستوى الدهون

من أهم فوائد حليب الصويا هي تحسين مستوى الدهو في الدم. على عكس الحليب البقري المشبع بالدهون والكوليسترول، حليب الصويا خالِ منهم تمامًا.

 

- تقوية الأوعية الدموية

بيحتوي على الأوميجا 3 والأوميجا 6، ده يساعد على تقوية الأوعية الدموية. وحمايتها من حدوث أي نزيف.

 

- تعزيز فقدان الوزن

حليب الصويا بيحتوي على نسبة سكر 7 جرام للكوب الواحد. وده أقل من الحليب العادي اللي بيحتوي على 12 جرام.

 

- بيحمي من سرطان البروستاتا

يحتوي حليب الصويا على هرمون "الفايتستروجين"، اللي بيقلل إنتاج التستوستيرون. وبالتالي يقلل من مخاطر سرطان البروستاتا.

 

- بيمنع هشاشة العظام

يساعد هرمون "الفايتستروجين" على تسريع عملية امتصاص الكالسيوم، اللي بيمنع مخاطر هشاشة العظام.

 

أما عن الأضرار الناتجة عن الحساسية أو الإفراط في تناوله:

- نقص المعادن

بيحتوي حليب الصويا على مادة "الفايتات"، اللي بتقلل من امتصاص الجسم للمعادن زي الزينك، الماغنيسيوم، الحديد. علشان كده الإفراط في تناوله، بيؤدي إلى افتقاد الجسم للمعادن

 

- مشاكل الهضم

بالرغم من احتواء حليب الصويا على البرويتن، إلا أنه بيحتوي كمان على مثبطات الإنزيمات. اللي بتمنع إنزيمات زي "ترايبسن"، الضروري لعملية الهضم، من العمل بشكل جيد.

 

- تقليل مستوي التستوستيرون والأستروجين

حليب الصويا بيحتوي على مكون "أيسوفلافونس". اللي بيحاكي هرمون الأستروجين، وبيساعد السيدات على التغلب على مشاكل سن اليأس. لكن المكون ده بيقلل معدل الأستروجين الطبيعي. وممكن يسبب سرطان الرحم أو الثدي.

وبالنسبة للرجال فالحليب يقلل من مستوى التستوستيرون، اللي بدوره يقلل من خطر الإصابة بسرطان البروستاتا. لكن الإفراط في تناوله بيؤدي لفقدان الغربة الجنسية عندهم.

 

- حكة الزور

اللي عندهم متلازمة حساسية الفم، ممكن يعانوا من الألم والحكة في الزور، بسبب حليب الصويا. لأن مناعة الجسم بتخلط بين مكونات الحليب، والمكونات الموجودة في الأتربة والغبار. وبتتفاعل معاها بنفس الطريقة.

ومن المنطلف ده لازم الحذر من تناول كميات كبيرة من حليب الصويا. ويُفضل استشارة الطبيب قبل تناوله، سواء للرجال أو السيدات.