وصفات وطرق كتيرة بنحضر بيها لحمة العيد، أشهرهم الشوي على الفحم. اللي بيفرق كتير في الطعم وبيخلي المذاق ألذ، ده غير متعة التحضير والشوي في حد ذاتها. لكن الطريقة المعتادة اللي بنشوي بيها، لها أضرار كتيرة على الصحة. تعالوا نعرفها ونعرف إزاي نتجنبها، حسب ما نشر "الكونسلتو".

الأضرار هي:

السرطان

من أخطر الأمراض الناتجة عن الشوي على الفحم، بسبب تقطير الدهون على قطع الفحم الملتهبة. ده بيتسبب في تصاعد الأدخنة المكونة من الأحماض الأمينية ومادة الهيدروكربونات السامة، ودي لها تأثير كبير في الإصابة بالأورام السرطانية. 

 

أمراض القلب

التعرض المباشر للأدخنة المتصاعدة من الشوي، ممكن يسبب مشاكل القلب والأوعية الدموية. لأن الجسيمات الدقيقة في الدخان ممكن ينتج عنها ثاني أكسيد النيتروجين، اللي بيسبب التسمم عند استنشاقه. ومرضى القلب أكتر عرضة للإصابة من الأدخنة، اللي ممكن تصيبهم بالنوبات القلبية. ولازم يقعدوا في هوا نضيف.

 

الحساسية الصدرية

مرضى حساسية الصدر بتزيد عندهم الأعراض زي الاختناق، ضيق التنفس، وتهيج الشعب الهوائية. بسبب تصاعد الكربون الناتج من اشتعال الفحم. فضروري هم كمان يقعدوا في مكان بعيد عن الشوي.

 

تلوث الهواء

شوي اللحوم بيطلق أحماض دهنية غير مشبعة في الغلاف الجوي، بتسبب تلوث الهواء. وده لاحتواء الفحم على  النشا ونترات الصوديوم والحجر الجيري، اللي بتسبب أمراض عند استنشاقها.

إزاي نتجنب أضرار الشوي على الفحم:

- مانحطش اللحمة مباشرة على الفحم. نخلي الفحم في جانب الشواية، واللحمة على الجانب التاني. علشان تقلل أضرار الدخان المتصاعد.

- نستخدم شواية متعددة الطبقات، ونحط فيها الخضروات من تحت. هتضيف لطعم اللحمة، ومش بتتفاعل مع الفحم فتعتبر عازل. ومش هينتج عنها مواد ضارة.

- لو تقدر تخلي الشواية المستخدمة في وضع مائل مش أفقي. بحيث تتجنب تقطير الدهو مباشرة على الفحم، وتنزل في جانب الشواية.

- بلاش تاكل الأجزاء المحروقة من اللحم المشوي. لإنها بتكون فقدت عناصرها الغذائية، وبتحتوي على المواد الناتجة عن التلامس مع الفحم، وبتتسبب الأمراض.

- رغم الأضرار البيئية، لكن الشوي في الهواء الطلق بيقلل فرص الإصابة بالمشاكل الصحية. مقارنة بالشوي جوة البيت أو مكان مقفول، خاصة لمرضى القلب والحساسية.