علاقة الكافيين بالصداع قوية ومعقدة. ممكن الكافيين يخفف الصداع أو يحفزه، حسب مقدار استهلاكه وتكرار شربه في اليوم. والكافيين بيتوفر في: المشروبات الغازية، المشروبات الرياضية، الشاي، القهوة، الشوكولاتة، وغيرهم.

إمتى ممكن يساعد الكافيين على تخفيف الصداع؟

غالبًا الألم اللي بنعاني منه مع الصداع، خاصة الصداع النصفي، بيكون ناتج عن تضخم الأوعية الدموية في الدماغ. اللي بتزود كمية تدفق الدم للدماغ، وبالتالي بيحصل الصداع. في الحالة دي الكافيين بيعمل على تضييق الأوعية الدموية، فيقل تدفق الدم. وبالتالي يخف الصداع. ده بالنسبة للصداع النصفي.

كمان بيساعد الكافيين في تخفيف الصداع من خلال تحسين فعالية مسكنات الآلام. وبيكون عنصر أساسي مع الأدوية اللي مش بتحتاج وصفات طبية، زي "Excerdine" و"Anacin". لأنه بيساعد على امتصاص المادة الفعالة فيها.

تخفيف الكافيين للصداع أو الصداع النصفي، بيعتمد كمان على عدد مرات الإصابة به. يعني لو بتعاني من نوبات صداع نصفي عرضية، بتوصل لـ 14 مرة شهريًا، الكافيين هيساعدك تقضي عليها. بشرط ماتزودش عن 200 مليجرام في اليوم. ولو كترت هتحفز خطر إصابتك بالصداع أو الصداع النصفي أكتر.

 

إمتى تمنع الكافيين؟

لو بتعاني من صداع يومي، فلازم تتجنب الكافيين. زيادة تناول الكافيين مع شرب كمية قليلة من المياه، ممكن يسبب صداع بشكل غير مباشر عن طريق التسبب في زيادة الجفاف. فضروري تتوقف عن الكافيين ولكن بالتدريج، وعلى مدار أيام قليلة. لأن منعه مرة واحد هيعمل أعراض انسحاب واللي منها الصداع.

 

إيه كمية الكافيين المناسبة لتخفيف الصداع؟

الكمية المناسبة أقل من 400 مليجرام يوميا، يعني حوالي من 2 لـ 4 فنجاين قهوة. طبعا حسب مدة تخميرها وقوة البن. 

المصدر: روسيا اليوم