حالة من الجدل ظهرت إمبارح على كل مواقع التواصل الاجتماعي، بعد انتشار مجموعة من الفيديوهات والصور، بيظهر فيها النجم محمد رمضان خلال احتفاله بفرح أخته إيمان.

الفرح اللي كان في فيلا على طريق إسكندرية الصحراوي، حضره عدد كبير من أهل وقرايب العروسين. وظهر من خلال الفيديوهات عدم التزام الحضور بإجراءات الوقاية، اللي فرضتها الدولة لمنع انتشار فيروس كورونا. وكان واضح إن عدد المعازيم مش قليل.

 

بعد انتشار الفيديوهات والصور، واجه محمد رمضان عاصفة من الانتقادات، بسبب عدم اهتمامه بتعليمات الدولة. البعض انتقده لأنه المفروض يكون قدوة للناس في الالتزام. ده غير عدد من الإعلاميين اللي أعلنوا من خلال برامجهم، رفضهم لموقف رمضان. منهم أحمد موسى ولميس الحديدي.

 

 

لكن الأمر مانتهاش عند الانتقاد. بعد الفرح بساعات، اتوجهت قوة أمنية من قسم شرطة الشيخ زايد برئاسة مأمور القسم لبيت العريس. وتم استدعاء حسام حامد - جوز أخت محمد رمضان - علشان يتحقق معاه، بتهمة عدم الالتزام بالإجراءات الاحترازية والتباعد الاجتماعي.

 

 

خلال التحقيق أكد العريس حسام حامد لضباط المباحث، أن الفرح كان في مكان مفتوح جوة فيلته. وحضره أسرة العروسين بس مع مراعاة الإجراءات الاحترازية.  الأمر اللي قبلته جهة التحقيق. وتم الإفراج عنه بعد سداده غرامة مالية قدرها 4000 جنيه، وتم تحرير محضر بالواقعة.

وتوتة توتة خلصت الحدوتة.