رحلت عن عالمنا الداعية الإسلامية عبلة الكحلاوي، عن عمر 72 سنة، بعد تدهور حالتها الصحية بسبب إصابتها بفيروس كورونا المستجد، وبرحيلها خسرت مصر والوطن العربي نموذج مشرف في العطاء والتسامح وحب الخير والتوعية البسيطة بالدين.

تعالوا نعرف أكتر مين هي عبلة الكحلاوي في 8 نقاط:

1- من مواليد 15 ديسمبر 1948، وهي ابنة الفنان محمد الكحلاوي.

2- داعية إسلامية، وأستاذة للفقه في كلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات بجامعة الأزهر.

3- تولت رئاسة قسم الشريعة في كلية التربية في مكة المكرمة سنة 1979، ومن هنا بدأت طريقها في مجال التربية الدينية للبنات.

4- في الفترة من سنة 1987 لـ 1989، اتجهت للكعبة المشرفة علشان تلقي دروس يومية بعد صلاة المغرب للسيدات، وكانت بتستقبل مسلمات من كل أنحاء العالم.

5- رجعت للقاهرة واستمرت في إلقاء دروس يومية للسيدات في مسجد والدها الكحلاوى في البساتين، وركزت في محاضراتها على إبراز الجوانب الحضارية للإسلام، وشرح النصوص الدينية والإجابة عن التساؤلات الفقهية.

6- تم تكليفها بإلقاء دروس دينية في الجامع الأزهر، ولها درس أسبوعي في بيت الحمد في مسجد المقطم كمان، وده قبل إصابتها بفيروس كورونا.

7-  أسست الراحلة جمعية خيرية في المقطم، لرعاية الأيتام ومرضى السرطان وكبار السن من مرضى الزهايمر، واسمها جمعية "الباقيات الصالحات"، بجانب مجمع الباقيات وده لسه تحت الإنشاء.

8- عبلة الكحلاوي كانت دايمًا بتلبس زي أبيض اللون، وكان تعليقها على الأمر ده إنها بعد وفاة زوجها شعرت بأزمة نفسية شديدة، وشافت رؤية في المنام ومن بعدها قررت عدم خلعه نهائيًا.