النهارده، 8 مارس، هو اليوم العالمي للمرأة. كل سنة في نفس اليوم، العالم كله بيحتفل بدور المرأة في المجتمع. كنوع من الاعتراف والتقدير لإنجازتها وتضحياتها. بس السؤال بقى، ليه بنحتفل بالمرأة  يوم 8 مارس؟ تعالوا نعرف القصة..

سنة 1856، خرجت آلاف النساء في مظاهرات بشوارع نيويورك. للاحتجاج على ظروف العمل اللإنسانية، اللي كانت بتخضع لها النساء في الوقت ده. ورغم محاولة قوات الشرطة تفريقها، نجحت المسيرات إنها توصّل صوت السيدات للمسؤولين والسياسيين. ودفعتهم لطرح مشكلة المرأة العاملة على جداول الأعمال اليومية، كقضية مهمة لازم النظر فيها.

المشهد ده اتكرر مرة تانية يوم 8 مارس سنة 1908، لما خرجت عاملات النسيج بمسيرات ضخمة تتظاهر في شوارع نيويورك. مطالبين بتقليل  ساعات العمل، منع تشغيل الأطفال، ومنح النساء حق الاقتراع. وكانوا ماسكين في إيديهم عيش ناشف وباقات ورد، كرمز لحركتهم النسوية.

حركة "العيش والورد" شكلت بداية حركة نسوية في الولايات المتحدة المريكية، بتطالب بالحقوق الأساسية للمرأة. بما في ذلك المساواة في العمل والحقوق السياسية. وكان العيش الناشف بيرمز لحق العمل والمساواة فيه، أما الورد فكان بيرمز للحب والتعاطف.

بعد مرور سنة على نفس اليوم، 8 مارس 1909، اتعمل احتفال كبير لتخليد ذكرى الاحتجاجات النسوية. بعدها انتقلت الحركة لأوروبا، لحد ما تم تبنيها على الصعيد العالمي. وفي 1977، اعتمدت الأمم المتحدة اليوم العالمي للمرأة بشكل رسمي لأول مرة. علشان يتحول التاريخ ده لرمز لنضال المرأة وحقوقها.