بعد سنين من التحضيرات والتصوير، أعلن السيناريست أيمن بهجت قمر، الانتهاء من تصوير فيلم "أهل الكهف"، واللي من المُقرر عرضه للمنافسة ضمن موسم أفلام صيف 2024.

ومن خلال "بوست" نشره على حسابه الشخصي بـ فيسبوك، استرجع "قمر"، ذكرياته مع المشروع السينمائي الضخم، وقال: "في نوفمبر 2018 سلمت أول نسخة من فيلم (أهل الكهف) اللي كتبتها في أمستردام، ولحد إمبارح 28 أغسطس 2023 سلمت تعديلات آخر مشهدين انتهى تصويرهم دلوقتي، وانتهى معاهم أخيرًا تصوير أكبر فيلم كتبته في حياتي".

"أهل الكهف" تعرض لأزمات كتير، بداية من أزمة كورونا وصولًًا لمشاكل إنتاجية، وصلت لتنازل حق الشركة المنتجة الأولى عنه، وبيعه لشركة تانية لاستكماله، بالإضافة لكده تم تصويره في دولة زي المغرب وتركيا، الأمر اللي كان بيصعب تجميع أبطاله في مكان واحد.

أحداث الفيلم بتدور في فترة تاريخية بتحكي عن صراع الإنسان مع الزمن، والصراع ده بيتمثل في 3 من البشر بيرجعوا للحياة من تاني! في إطار من التشويق والإثارة.

بيشارك في فيلم "أهل الكهف" عدد كبير من الفنانين، منهم، خالد النبوي، محمود حميدة، بيومي فؤاد، محمد ممدوح، فتحي عبد الوهاب، أحمد فؤاد سليم، ريم مصطفى، هاجر أحمد، صبري فواز وريم مصطفى، ونجوم أكتر، وقام بإخراجه عمرو عرفة.