بعد موسم منافسة قوي، شهده دور العرض السينمائي في عيد الأضحى، اللي فات، بتستعد السينمات لاستقبال، دفعة جديدة من الأفلام، للمنافسة في موسم أفلام صيف 2023، منها أفلام تم تأجيلها أكتر من مرة، وأفلام غيرها تم الإعلان عنها مؤخرًا، بتتنوع في أحداثها بين الكوميدي والاجتماعي والأكشن، بتضم كمان عدد كبير من نجومنا اللي بنحبهم وبنستنى أفلامهم على نار.

في "كلام القاهرة" جمعنالكم قائمة الأفلام المقرر طرحها خلال الفترة الجاية في السينمات.

مطرح مطروح

موظف بسيط قرر يصيف هو وعيلته في مرسى مطروح، وفاجأة الحرب بتقوم جنب الشاليه! فبيدخل في مواقف كوميدية كتير مع قوات الجنود الأجنبية، من المقرر طرحه في كل دور العرض يوم 19 يوليو، بطولة محمود حميدة، ليلى أحمد زاهر، سامي مغاوري، شيماء سيف، والعمل من تأليف محمد عز، ومن إخراج وائل إحسان، والممثل البريطاني "سكوت آدكينز".

 

البطة الصفرا

 دكتور جامعي منغلق على نفسه، بيتورط في قضية سرقة وبالتعاون مع عصابة "البطة الصفرا"، بطولة محمد عبد الرحمن، غادة عادل، محمود حافظ، فرح الزاهد، إبرام سمير، حسن أبو الروس، بالإضافة لعدد من ضيوف الشرف منهم: صلاح عبد الله، سامي مغاوري، عمرو رمزي، يارا عزمي، وهو قصة وسيناريو وحوار محمود عزت، وإخراج عصام نصار.

من المقرر طرحه في أول أغسطس الجاي.

 

وش في وش
 
جوه شقة الزوجية بيجتمع بالصدفة عائلتين الزوج والزوجة، واللي جايين من ثقافات مختلفة، فا بتحصل بينهم مشكلات كتير، كل ده في ليلة واحدة. الفيلم من بطولة محمد ممدوح، أمينة خليل، أحمد خالد صالح، محمد شاهين، خالد كمال، بيومي فؤاد، أنوشكا، أسماء جلال، محمد شاهين، محمود الليثي، سامي مغاوري، دنيا سامي، وسلوى محمد على، وإخراج وليد الحلفاوي.
 
من المقرر طرحه خلال شهر يوليو الجاري.
 
مرعي البريمو
 
حسب الموزع السينمائي محمد الدفراوي، الفيلم هينزل يوم 3 أغسطس الجاي، أحداث الفيلم بتدور حول شخص من محافظات الصعيد، بيشتغل في تجارة البطيخ، وبتقابله مواقف كوميدية كتير، بطولة محمد هنيدي وبيشاركه البطولة غادة عادل، علاء مرسي، مصطفى أبوسريع، محمد محمود، من تأليف إيهاب بليبل، وإخراج سعيد حامد.
 
 
أبو نسب 

 أحداث الفيلم بتدور في يوم احد، طبيب بيدخل في مشاكل وصرعات بسبب أزمة النسب، الفيلم من بطولة الفنان محمد إمام، ماجد الكدواني، ياسمين صبري، وضيوف الشرف، أبرزهم شيرين رضا، وفاء عامر، هالة فاخر،  من تأليف أيمن وتار، إخراج رامي إمام.

من المقرر طرحه في أغسطس الجاي.
 
ع الزيرو
 
حدوتة الفيلم بتدور حول "حمزة" الملقب "بدراجون"، أب عنده طفل مريض بمرض خطير، بيحاول علاجه لكن حالته المادية صعبة، فا بيدخل عالم تجارة الأعضاء البشرية، علشان يعالجه، وبنشوف الأمور يتوصل لفين؟ الفيلم بيضم عدد كبير من النجوم وهم: محمد رمضان، نيللي كريم، جومانا مراد، خالد الصاوي، شريف دسوقي، الطفل منذر مهران، راشد محمد، من تأليف مدحت العدل وإخراج ماندو العدل.
 
من المقرر طرحه في أغسطس الجاي.
 
 
 فوي فوي

قصة الفيلم بتدور حول" حسن" حارس أمن، بيعيش حياة بسيطة، ومن أحلامه يسافر للخارج،  فا بيتظاهر أنه ضعيف البصر، علشان ينضم لفريق كرة القدم للمكفوفين، اللي هيشارك في بطولة العالم  بأوروبا، بس ياترى خدعته هتنجح؟ ده اللي هتكشفه الأحداث.

بيشارك في بطولة الفيلم عدد من الفنانين، منهم، نيللي كريم، بيومي فؤاد، حجاج عبد العظيم، حنان يوسف، طه دسوقي، من تأليف وإخراج عمر هلال.

من المقرر طرحه في يوليو الجاري.