منافسة قوية هيشهدها موسم أفلام صيف 2023، بعد إعلان الشركات المنتجة عن  طرح عدد من الأعمال، لنجوم الصفوف الأولى، واللي من المقرر طرحها على مدار شهور الصيف، بداية من الأيام القليلة الجاية ومرورًا بموسم أفلام عيد الأضحى، فا تعالوا نعرف إيه الأفلام اللي هنشوفها على الشاشة الفضية قريبًا.

بيت الروبي

كريم عبد العزيز بيجسد شخصية بلوجر اسمه إبراهيم الروبي، وخلال الأحداث هيقربنا أكتر من حياة بلوجرز السوشيال ميديا، كمان هنشوفه في مواقف طريفة بتجمعه بأخوه كريم محمود عبد العزيز، بيضم الفيلم عدد من الفنانين منهم، نور، تارا عماد، سليمان عيد، من تأليف محمد الدباح وريم القماش، وإخراج بيتر ميمي. من المقرر طرح الفيلم يوم 14 يونيو.

تاج 

لأول مرة بيجسد تامر حسني شخصيتين لأخين توأم "تاج وهارون"، وبتجمعه قصة حب بـ دينا الشربيني، وبيظهر الفنان أحمد بدير بدور جده، وبيقوم بيومي فؤاد بدور ضابط بقوات الأمن الخارقة، الفيلم بتدور أحداثه في إطار أكشن كوميدي فانتازي، ويعتبر أول إنتاج لسلسة أفلام "السوبر هيرو" في مصر والوطن العربي، من تأليف وبطولة تامر حسني، ومن إخراج سارة وفيق. من المقرر طرح الفيلم في موسم أفلام عيد الأضحى 2023.

أبو نسب 

محمد إمام راجع للسينما، بفيلم كوميدي اسمه "أبو نسب"، بيجسد خلاله شخصية دكتور أطفال، وواضح من بوستر الفيلم إنه اشتغل على تفاصيل الشخصية، خاصة إنه ظهر بكرش ونظارة نظر، بتشاركه البطولة ياسمين صبري، ماجد الكدوانى، وفاء عامر، هالة فاخر، محمد لطفي ونجوم أكتر، من تأليف أيمن وتار،  وإخراج رامي إمام.

مستر إكس 

بعد سلسلة تأجيلات، أعلن أحمد فهمي عن طرح فيلمه الجديد مستر إكس، في دور العرض السينمائي خلال موسم عيد الأضحى، أحداث الفيلم بتدور في إطار كوميدي رومانسي، بيضم عدد كبير من الفنانين وهم، هنا الزاهد، أوس أوس، بيومي فؤاد، رحاب الجمل، محمود حافظ، بجانب عدد من ضيوف الشرف منهم: أكرم حسني، ريم مصطفى، مصطفى خاطر، محمد أنور، صبري فواز، عمرو يوسف، رانيا منصور، قصة أماني التونسي، فكرة محمد سويلم وفادي أبو السعود، إخراج أحمد عبد الوهاب.

الصف الأخير 

شاب بيسافر بالقطار في رحلة يوم واحد للإسكندرية من أجل المسرح، وفي الطريق بتحصله أزمات سبب قلة خبرته في الحياة، من بطولة تيام مصطفى قمر، وبيومي فؤاد، ومحمد عبد العظيم، وإخراج شريف محسن. وبيضم  العمل أكثر من 20 وجه جديد تم اختيارهم من تجارب الأداء وورشة الإبداع للمخرج خالد جلال، هيتم طرحه يوم 17 مايو الجاري.

"ڤوي! ڤوي! voy voy"

" حسن" حارس أمن، بيعيش حياة بسيطة، ومن أحلامه يسافر للخارج، فا بيتظاهر أنه ضعيف البصر، علشان ينضم لفريق كرة القدم للمكفوفين، اللي هيشارك في بطولة العالم بأوروبا، بس ياترى خدعته هتنجح؟ ده اللي هتكشفه الأحداث.

الفيلم نازل يوم 5 يوليو في السينمات، بطولة محمد فراج، نيللي كريم، بيومي فؤاد، حجاج عبد العظيم، حنان يوسف، طه دسوقي، من تأليف وإخراج عمر هلال.

شوجر دادي

رجل بيمر بأزمة منتصف العمر، بتقوده مراهقته المتأخرة  بإقامة علاقة سرية مع راقصة، وهنا بتتقلب حياته وحياة أسرته كلها، بطولة ليلى علوي، بيومي فؤاد، تامر هجرس، محمد محمود، مصطفى غريب، مي الغيطي، جوهرة، وفرح الزاهد، غنت نانسي عجرم الأغنية الدعائية للفيلم، ومن المقرر طرحه في دور العرض المصرية يوم 24 مايو وفي الدول العربية يوم 25 مايو الحالي.

ع الزيرو

بيشارك  محمد رمضان ضمن موسم أفلام الأضحى بفيلم جديد اسمه "ع الزيرو"، لسه ماتمش الإعلان عن قصة الفيلم، ولكن هيشاركه البطولة مجموعة من الفنانين منهم، نيللي كريم، جومانا مراد، شريف سلامة، شريف دسوقي، ونجوم أكتر، تأليف مدحت العدل، وإخراج محمد جمال العدل.

شقو

أحداثه مستوحاة من رواية "أمير اللصوص" لـ "تشاك هوجان"، بيمارس مجموعة أصدقاء خارجين عن القانون، أعمال إجرامية مشبوهة في إطار أكشن تشويقي، بطولة عمرو يوسف، محمد ممدوح، يسرا، دينا الشربيني، أمينة خليل، وعباس أبوالحسن، من إخراج كريم السبكي، وتأليف وسام صبري. من المقرر طرحه في الصيف.