بدأ النجم أحمد عز بروفات مسرحيته الجديدة "ملك والشاطر"، المقرر عرضها لأول مرة على أحد المسارح الضخمة في الرياض، لمدة أسبوعين، بداية من 26 يونيو الجاري.

بيجسد عز خلال المسرحية شخصية الشاطر حسن الأسطورية، بيعيش قصة حب مع فتاة، وعلشان يتزوجها بتطلب منه الملكة ست الكل مهر عجيب، عبارة عن مادة معينة هتشفيها من اللعنة اللي بتعاني منها، فا بيقابل صعوبات كتير في رحلة بحثه عنها، وكل ده بيدور في إطار كوميدي استعراضي مع وجود من الأغاني.

المسرحية بيشارك في بطولتها عدد من الفنانين، النجمة الكبيرة يسرا، سيد رجب، شيماء سيف، مصطفى غريب، ونجوم أكتر، تأليف وإخراج محمد محمدي، موسيقى عزيز الشافعي.

من جانب تاني، ينتظر أحمد عز، عرض فيلمه "ولاد رزق 3- الضربة القاضية"، واللي هيكون في كل سينمات مصر يوم 12 يونيو الحالي، من العمل المتوقع يحقق الفيلم إيرادات ضخمة في شباك تذاكر أفلام عيد الأضحى، خاصة إن هيئة الترفية بالسعودية دعمته بـ 3 مليون دولار، يعني حوالي أكتر من 100 مليون جنيه، بجانب ميزانية العمل نفسه واللي بتتخطي كمان الـ100 مليون جنيه، وبكده يكون "ولاد رزق 3" تصدر قائمة الإنتاج الأضخم في تاريخ الأفلام بالسينما المصرية.