منافسة قوية هيشهدها موسم أفلام عيد الأضحى 2024، بعد إعلان الشركات المنتجة عن  طرح عدد من الأعمال، لنجوم الصفوف الأولى، فا تعالوا نعرف إيه الأفلام اللي هنشوفها على الشاشة الفضية في العيد الجاي.

ولاد رزق 3 - الضربة القاضية

هتبدأ قصة الجزء الثالث بعد مرور سنين على انفصال الأخوات وانشغال كل واحد منهم حياته، وفي يوم من الأيام، شبح الماضي بيجبرهم على الرجوع لحياة الجريمة والسرقة، وبيدخلوا عملية مصيرية هي الأخطر في تاريخ ولاد رزق.

بيشارك في "ولاد رزق - الضربة القاضية" أبطال الأجزاء السابقة، بالإضافة لانضمام نجوم جداد وهم، أحمد عز، آسر ياسين، عمرو يوسف، كريم قاسم، محمد ممدوح، سيد رجب، نسرين أمين، من تأليف صلاح الجهيني، وإخراج طارق العريان.

اللعب مع العيال 

مدرس تاريخ اسمه "علام"، بيتنقل للتدريس في منطقة صحراوية داخل أحد مناطق البدو، وبتحصله مواقف كوميدية مع أهل البلد.

يعتبرأول تعاون بين محمد إمام والمخرج شريف عرفة اللي قام بتأليف وإخراج الفيلم، وبيشارك في بطولته عدد كبير من الفنانين منهم: ويزو، باسم سمرة، أسماء أبواليزيد، بيومي فؤاد، ونجوم أكتر.

عصابة المكس 

بتدور قصة الفيلم في إطار كوميدي حول المكسيكي، شخص بيقوم بعمليات سرقة وتهريب لوحده من غير مساعدة حد، بيتورط في عملية كبيرة، فا بيقرر يستعين بمجموعة شباب لتنفيذها، اكتشف إنهم أصلًا تهدد لنجاح العملية.

بيضم الفيلم عدد كبير من الفنانين، أهمهم: أحمد فهمي، روبي، لبلبة، حاتم صلاح، أوس أوس، من إخراج حسام سليمان.

فرقة الموت 

ضابط اسمه "عمر" يتم تكليفه بالقبض على خُط الصعيد، فابتشتعل الأحداث وبيدخل في صراعات طويلة مليئة بالتشويق والإثارة والأكشن.

الفيلم من بطولة أحمد عز، آسر ياسين، محمود حميدة، منة شلبي، أمينة خليل، بيومي فؤاد، رشدي الشامي، فريدة سيف النصر، سماح أنور، محمد عبدالعظيم، وعدد آخر كبير من الفنانين من إخراج أحمد علاء الديب، وتأليف صلاح الجهيني.