لو معندكش فكرة إن ذبح أضحية العيد في الشارع أو قدام بيتك فعل مخالف للقانون؟ فا المقال ده مخصوص علشانك، والدليل على كلامنا إن محافظة القاهرة، أكدت إنه هيتم تحرير محاضر لأي شخص هيذبح الأضاحي في الشارع ومش هيتخلص من مخلفات الذبح، وهيدفع غرامية مالية بتختلف حسب حجم المخالفة بتوصل لـ 10 آلاف جنيه.

مش بس كده، تم حظر إقامة أي شوادر لعرض الذبائح الحية في الطرق العامة سواء للمواطنين أو محلات الجزارة لمنع إعاقة حركة المرور، مع تكليف  هيئة نظافة وتجميل وإنارة القاهرة، برفع مخلفات الذبح من الشوارع فورًا حفاظًا على البيئة وصحة المواطنين، وتحرير محاضر التلوث البيئي أول بأول.

بالمناسبة، هتستبقل المجازر الحكومية أضاحي المواطنين، طول أيام العيد على مدار 24 ساعة، مع تقديم خدمة الذبح والكشف المجاني على الحيوان،  والاستضافة لحد انتهاء الذبح والتجهيز وتوفير مكان انتظار عربية.

أماكن المجازر هي: (الآلي - جيركو - السلام - الممتاز - طره - حلوان)، كمان متوفر غرفة عمليات في كل حي لتلقي بلاغات المواطنين بوجود أي مشكلات لحلها على الأرقام الخاصة بمديرية الطب البيطري (27427053 - 27426993)، بالإضافة لرقم الهيئة العامة للخدمات البيطرية (19561).